zaterdag 18 juni 2011

Vrijdag 3 juni - Parc Guëll & El Raval

Vandaag alweer de laatste dag in Barcelona; vanmiddag begint ons avontuur op het cruiseschip.

Zojuist genoten van een heerlijk ontbijt, dat er heel anders aan toe gaat dan we in NL gewend zijn. Iedere tafel is gedekt met een blad met daarop gewone broodjes (pistoletjes, harde broodjes) en zoete broodjes (croissantjes, donuts, koffiebroodjes, chocoladebroodjes) Verder een tray met jammetjes en een schoteltje fruit. Een heel klein buffet met yoghurt, cakejes, muesli en melk. De rest bestel je van de kaart. Erg luxe allemaal en vooral heel erg lekker.

Gisteren zijn we vroeg met de metro vertrokken richting Parc Güell. Wij hebben de verste halte genomen zodat we onze tocht begonnen met een klim omhoog van ca 600 meter met een hoogteverschil van ca. 80 meter. Een stijgingspercentage van > 10 % Nou, dat begon dus al heftig. Bovenaan werd dat beloond met een schitterend uitzicht over de stad en de ingang van het park.

Het leek nog redelijk rustig, dus we zijn aan de afdaling in het park begonnen. Schitterend! Al die bijzondere bouwwerken opgeleukt met tierlantijntjes en mozaïek.

En natuurlijk de beroemde Gaudibank waar iedere bezoeker even op moet zitten voor een fotomoment. Het wemelt er ook van de verkopers die hun waar op kleedjes hebben uitgestald, maar ach, die horen ook gewoon bij het decor.

Het weer was bewolkt, maar droog en eigenlijk prima voor een stevige wandeling. We hebben het ca. 2 uur uitgehouden en ons vergaapt aan alle bijzondere plekken en ontwerpen, maar vooral ook aan het publiek. En de levende standbeelden in alle soorten en gedaanten.

Opeens stonden we voor een man die heel stil voor zich uit zat te staren met wel 7 slapende honden om hem heen. Ik vond dat zo zielig, dat ik Hotze vroeg wat geld te geven. Ineens kwam de man "tot leven", zette een casettespeler aan en begon op zijn fluit te spelen. Heel bijzonder.

Beneden aangekomen hadden we nog een trip van 1200 meter voor de boeg terug naar de metro. Onderweg een paar druppen regen, maar we mogen niet klagen.

We zijn helemaal terug naar de haven gereisd om het standbeeld van Columbus te aanschouwen. Hoog boven de grond torent hij uit, terwijl hij in de richting van Amerika wijst. We hebben nog even een kijkje genomen in de Rambla de la Mar, een 55 ha groot winkelcentrum dat in de zee is gebouwd. Wel leuk, maar weinig sfeer.

Daarna toch maar weer het centrum in gegaan om nog een stadswandeling te doen: El Raval en Poble Sec. Dat is het gebied achter de Rambla vanaf de haven tot aan de Bibliotheek en het Museum of Modern Art van Barcelona (MACBA). Het ontwerp van Richard Meijer is erg herkenbaar en zagen we ook al in het Paul Getty Museum in Los Angeles. Ja, ja, echte wereldreiziers zijn we geworden.

Van al dat wandelen krijgt een mens dorst, dus we zijn neergestreken bij Rita Blue waar we lekker een kan Sangria hebben besteld. Even bijkomen en ook nog maar een Queso dip erbij. Lekker gesmolten brie met een mango chutney dip.

Uiteindelijk heb we nog een terras in de zon opgezocht voor een goed glas rode wijn en een biertje. Heerlijk plekje!
´s Avonds zijn we nog weer terug gegaan naar Rita Blue, omdat we ´s middags de kaart al even hadden bekeken. Geen slechte keuze.

En nu is het alweer tijd om de koffers te pakken en richting haven te vertrekken. We zullen wel even de tijd moeten nemen om in te checken, want volgens de informatie schepen er vandaag tussen de 2500 - 3000 mensen in. En we hebben geen internet meer aan boord, dus voorlopig is dit de laatste update. Misschien dat we onderweg in één van de steden die we aandoen nog een internetcafé opzoeken. Dan melden we ons weer.

Voor nu wensen we jullie een heerlijk weekend met mooi weer en tot later.