zaterdag 18 juni 2011

Donderdag 2 juni ('s middags) - Hemelvaart in Barcelona

Vandaag regen en onweer, maar toch een heerlijke dag.

Vanochtend na het ontbijt (met veel zoete broodjes en beleg dat je apart moet bestellen) zijn we richting Rambla gegaan. Om half 11 al druk genoeg, dus we zijn snel richting metrostation Placa de Catalunya gegaan. Twee 10-rittenkaarten gekocht en hop, de verkeerde metro in gestapt. Bleken we in de groene lijn L3 te zitten i.p.v. de rode lijn L1, dus na 5 haltes zijn we overgestapt op L1. Richting Fondo en bij Arc de Triomph uitgestapt.

We hebben een handig Barcelona boekje van Miranda geleend, waar allemaal leuk wandelroutes in staan. Vandaag staat de wijk El Born op het programma, met o.a. Catedral Santa Maria del Mar (de kathedraal van de zee)
We beginnen met Parc de la Ciutadella, terwijl we onderweg allemaal Spaanse mannen passeren die druk doen rond een jeu de boules plaats. Mannen kunnen echt net zo veel en druk kakelen als waar vrouwen om bekend staan.

Het park is immens en we doen een klein stukje om de sfeer te proeven. Vervolgens lopen we de route volgens het boekje, maar het begint al snel te regenen. Dus duiken we café El Born in waar ze Wifi hebben en waar de cappuccino nog maar € 1,85 kost. Wel even lekker zitten.

Als het weer iets droger lijkt besluiten we richting kathedraal te lopen. Onderweg komen we allemaal leuke tapasrestaurantjes tegen die ik herken van tips die ik her en der heb gekregen. Daar moeten we vanavond maar een keuze uit maken.

De kathedraal is groot en imposant. Niet erg rijk versierd met beelden, maar mooie bogen en prachtig glas in lood.
Omdat het nog steeds hard regent lijkt het een goed plan om naar het Picasso museum te gaan. Helaas, we zijn niet de enigen die op dat idee komen. Een rij van 200 meter in de stromende regen, nee, toch maar niet.

Hotze scoort een veel te dure paraplu van een straatverkoper en bij toeval komen we in een leuk, knus eettentje terecht: Lillipep. Zo´n kneuterig plekje, een beetje huiskameridee, met boeken langs de wanden, een stripverhaal op de muur en een knusse bank met schemerlamp in de hoek. Maar ook heerlijke hot sandwiches met chorizopuree of olijvenpasta met zongedroogde tomaatjes. Ja, dat smaakt prima. En ook hier weer erg betaalbare cappuccino: € 1,50

Als het weer droog wordt vervolgen we onze wandeling en komen uit de bij de Mercat Santa Caterina; een overdekte Catalaanse versmarkt anno 21e eeuw. Verse groente & fruit, vis & vlees, noten, olijven en zoetigheden. Allemaal even kleurig en geurig. We nemen ieder een bakje vers fruit mee en werpen nog een blik in de Cuines de Santat Caterina, een restaurant in het marktgebouw waar je gegarandeerd vers van de markt eet.

Net als we op ons fruithapje aanvallen, barst de hemel open in een wolkbreuk. Een enorm massa water gepaard met onweer komt naar beneden en nu zitten we weer in het hotel. Even opdrogen.
Straks zoeken we een leuk cafeetje op om roseetje of sangria te drinken. We zien wel...we hebben alle tijd.

Barcelona is leuk; alleen het weer is erg onvoorspelbaar...